première | dans | 45 minuten
Aan voorspelbaarheid heeft de Braziliaans-Nederlandse choreograaf Guilherme Miotto een verrukkelijke hekel. De danstaal brak hij open met bijzondere solo’s, niet alleen BALL maar ook Rise Up van breakdanskampioen Menno van Gorp . Ook deze nieuwe danssolo tart de grenzen, zowel van dans als zwaartekracht. POLE maakte Miotto voor Yvonne Smink, voormalig Nederlands kampioen Paaldansen. Van oorsprong komt ze uit de klimwandwereld. Haar techniek verweeft ze met Chinese pole en hedendaagse dans.
choreografie: Guilherme Miotto | performer: Yvonne Smink | soundscape: Joel Ryan | stage design: Erik van de Wijdeven | dramaturg: Moos van den Broek
Een productie van Corpo Máquina in coproductie met Podium Bloos en DOX.
BALL & POLE vormen een double-bill maar zijn tijdens Live Art Festival Breda ook los van elkaar te zien.
Corpo Máquina werd in 2017 opgericht door choreograaf Guilherme Miotto en sociaalwerker Amine Mbarki. Corpo Máquina creëert voorstellingen waarin fysieke aanwezigheid en fysieke beleving uitgangspunt en doel ineen zijn. Zowel onervaren, ongeschoolde bewegers als uiterst begaafde performers excelleren in hun discipline. Sociale en culturele identiteiten worden omgezet in fysieke, zintuigelijke referentiekaders. Met thema’s uit en verwijzingen naar leven en omgeving van de performers zoekt Corpo Máquina de dialoog met een breed publiek en met specifieke doelgroepen. Zo werkt Corpo Máquina aan een groeiende en gemotiveerde achterban van alle leeftijden en diverse sociale en culturele achtergronden.
De Braziliaanse choreograaf Guilherme Miotto heeft inmiddels een indrukwekkende geschiedenis. Als straatjongen in Brazilië was hij op zijn 14e jaar professional, ging kort daarop naar het prestigieuze ballet in Rusland en belandde via Duitsland in Nederland. Momenteel wordt hij beschouwd als een van de belangrijke dansvernieuwers. Podium Bloos werkt al vanaf 2013 samen met Guilherme Miotto. Onlangs werd Miotto is genomineerd voor de grootste podiumprijs van Nederland: de Gieske- Strijbis podiumprijs.
foto: Ernest Potters